Τετάρτη, 20 Απριλίου 2011

Aπόψεις της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων

Logotipo ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ.jpg
Aπόψεις της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων όπως παρουσιάστηκαν στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο από τους Δημοτικούς μας Συμβούλους Γιάννη Καρδαρά και Μαρία Σταθάκη.

Η ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΗ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ.
Ο Δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε, παρουσίασε τον απολογισμό των πρώτων 60 ημερών της νέας δημοτικής αρχής, για πολλά θέματα, ανάμεσά τους και για την καθαριότητα.
Στη συνέχεια  το θέμα αυτό  συζητήθηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς  να ληφθούν αποφάσεις.
Όμως κατά τη συνεδρίαση της 18/4 , ο Δήμαρχος στην παρουσίαση της δημοτικής έκτασης στο Σχιστό δήλωσε ότι αποκλείει τη δημιουργία ΧΥΤΑ, αλλά αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο δημιουργίας μονάδας καύσης απορριμμάτων.
Είναι αλήθεια ότι αυτή η πιθανότητα έρχεται και πάλι στο προσκήνιο, θυμίζουμε ότι επι δημαρχίας Φασούλα είχε διοργανωθεί ολόκληρη ημερίδα για την καύση.
 Όμως, σε παγκόσμιο πλέον επίπεδο  τόσο η ανεξέλεγκτη καύση σκουπιδιών όσο και οι χωματερές (με όποια μορφή ταφής απορριμμάτων) έχουν αποτύχει και εγκαταλείπονται ως λύσεις, διότι ρυπαίνουν είτε με την εκπομπή  διοξινών και άλλων πολλών τοξικών ουσιών (καύση) είτε με τη ρύπανση του εδάφους και των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων (χωματερές κυρίως ΧΥΤΑ αλλά και ΧΥΤΥ), προκαλούν δε παράλληλα μία σημαντική αισθητική και φυσική υποβάθμιση του περιβάλλοντος και των πόλεων ή περιοχών δίπλα στις οποίες υπάρχουν. Τούτο δε αποδεικνύεται διαρκώς ακόμη και όταν η ταφή είναι «υγειονομική» καθώς οι αστοχίες και τα λάθη που συμβαίνουν είναι πάρα πολλά.
Επιπλέον η καύση είναι η πιο ακριβή μέθοδος διαχείρισης των αποβλήτων και γι’αυτό άλλωστε είναι η αγαπημένη  των εταιρειών, συχνά δε σπαταλά περισσότερη ενέργεια από αυτή που παράγεται καίγοντας τα απόβλητα.
Στη χώρα μας η κατάσταση έχει φτάσει σε αδιέξοδο σημείο και δεν πρόκειται να βελτιωθεί, εάν δεν πάρουμε επιτέλους απόφαση ότι, ΠΡΕΠΕΙ να μειωθεί ο όγκος των απορριμμάτων και άρα το κόστος συλλογής, μεταφοράς και διάθεσής τους, ενώ παράλληλα θα εξοικονομούνται ενέργεια  και υλικά από την επανάχρηση των ανακυκλώσιμων υλικών και θα μειωθούν οι αρνητικές για το περιβάλλον συνέπειες.
Από τα στοιχεία που από τις δημοτικές υπηρεσίες διαθέτουμε, μπορούμε να βγάλουμε ήδη σημαντικά συμπεράσματα.
Ο όγκος σκουπιδιών, τα δρομολόγια απορριμματοφόρων και τα δρομολόγια φορτηγών ογκωδών μειώνονται σταθερά από το 2004 – όμως αυτό είναι πλασματικό.

Από το 2004 τα σκουπίδια μειώθηκαν κατά 26,55%, τα δρομολόγια κατά 28,18% και τα δρομολόγια φορτηγών κατά 32,24%. Αυτό είναι ασύμβατο με την πραγματικότητα.
Τα σκουπίδια στις μητροπόλεις αυξάνουν σταθερά. Μείωση έχουμε μόνο στις χώρες (Γερμανία, Ολλανδία κ.α.) που εφαρμόζονται εκτεταμένα προγράμματα ανακύκλωσης  και φορολόγηση της υπερπαραγωγής σκουπιδιών. Στην Ελλάδα η παραγωγή αυξάνεται ετησίως 2,5-3,0%. Επομένως ο Δήμος Πειραιά είναι παράλογο να εμφανίζει σταθερή μείωση από το 2004. Η ανακύκλωση των τελευταίων δύο χρόνων και η οικονομική κρίση ερμηνεύει την απότομη πτώση του 2009-2010 (μεγαλύτερη από τη φαινομενική μέση μείωση) αλλά όχι τη σταθερή μείωση από το 2004.

Τι είναι πιθανόν να συμβαίνει;
Τα σκουπίδια αυξάνονταν αυτά τα χρόνια ή τουλάχιστον έμεναν σταθερά (έως το 2009). Η αποκομιδή τους χώλαινε. Μαζεύονταν όλο και περισσότερες φορές με πρόχειρο ή με έκτακτο και όχι συστηματικό τρόπο (με φορτηγά, με μπουλντόζες, στις απεργίες με ιδιωτικές εργολαβίες για σκουπίδια 15-30 ημερών). Το αποτέλεσμα είναι η μη καταγραφή ή η ελλιπής καταγραφή του συλλεγόμενου όγκου.

Η ανακύκλωση παρά τις τρικλοποδιές φαίνεται ότι δουλεύει.
Το ποσοστό ανακυκλώσιμων 7,8% είναι παρήγορο. Να  βάλουμε ως στόχο το 50% (Η Ολλανδία έχει 81%, η Δανία 64% κ.α.). Είναι σημαντικό ότι φαίνεται πως ανακυκλώνονται μεγάλες ποσότητες στην Αγορά  αλλά πολύ μικρές σε περιφερειακές γειτονιές. 

Είχαμε καταγγείλει την «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» του Π.Φασούλα ως προβληματικό πρόγραμμα αγνώστου σκοπού με υψηλές επιδοτήσεις. Αποδείχθηκε ότι είχαμε δίκιο. Το πρόγραμμα ανταπέδωσε το 2008, είχε μηδενική ανταπόδοση το 2009 και δεν διέθεσε στοιχεία παρά το ότι του ζητήθηκαν από τον Δήμο  τέσσερεις φορές εγγράφως για το 2010.
Αμφιβάλλουμε αν τα υλικά πηγαίνουν στην ανακύκλωση, ενώ οι ίδιοι εισπράττουν τις επιδοτήσεις.
Το ίδιο ισχύει με το σκάνδαλο των ρομποτικών κάδων. Τους πληρώσαμε χρυσούς, πληρώνουμε χρυσή τη συντήρηση τους και αποτελούν αντιαισθητικούς όγκους μέσα στην πόλη. Ζητούμε να καθαρίσει η πόλη από αυτούς.

Τι κάνουμε; Σχεδιάζουμε και δημιουργούμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης παράλληλα με την ευρεία και συστηματική συμμετοχή-εκπαίδευση των δημοτών και των εργαζομένων στην καθαριότητα, έξω από κάθε εμπορευματική λογική, που για την ορθή εφαρμογή του πρέπει να ληφθεί μια σειρά μέτρων. Η απλή τοποθέτηση μπλέ κάδων, που το περιεχόμενό τους τις περισσότερες φορές συλλέγεται απ’τα συμβατικά απορριμματοφόρα -μαζί δηλαδή με τα υπόλοιπα σκουπίδια- δεν λύνει το πρόβλημα.
Από την άλλη, με την κομποστοποίηση, που ακόμη στο Δήμο μας δεν έχει καν δοκιμαστεί, μειώνεται αισθητά  η ποσότητα των οργανικών υλικών που αποτελούν το 35% των οικιακών απορριμμάτων, ενώ παράλληλα αυτά μετατρέπονται σε ιδιαίτερα χρήσιμο και ποιοτικά καλό λίπασμα για τα φυτά και το έδαφος.
Στο γενικότερο προγραμματισμό της νέας δημοτικής αρχής  μερικά από αυτά προτείνονται, αλλά δυστυχώς σε καμία περίπτωση δεν προετοιμάζονται ή εφαρμόζονται με  ορθό και συγκεκριμένο τρόπο, όπως:
Διαχωρισμός στην πηγή, οι πολίτες να προμηθεύονται από τις δημοτικές κοινότητες- οι οποίες πρέπει να επωμιστούν αυτό το έργο και να το φέρουν σε πέρας με επιτυχία και σοβαρότητα- αλλά και από αλλού μεγάλες σακούλες  με διαφορετικά χρώματα. Άλλο χρώμα για τα ανακυκλώσιμα υλικά και άλλο για τα υπόλοιπα (φυσικά γνωρίζουμε ότι το καλύτερο θα ήταν να υπάρχουν διαφορετικού χρώματος σακούλες για γυαλί, άλλου χρώματος για πλαστικό κλπ. αλλ΄αυτό ακόμη φαντάζει πολύ μακρινό). Το χρώμα της σακούλας να αντιστοιχεί σε ίδιου χρώματος κάδο. Όποιος/όποια έχει κάνει μόλις ένα ταξίδι σε οποιαδήποτε πολιτισμένη χώρα του κόσμου το έχει δει να γίνεται. Alla kai στη χώρα μας  το είδαμε να γίνεται επίσης με επιτυχία σε πρωτοποριακούς δήμους όπως η Ελευσίνα, οι δήμοι της Κεφαλονιάς κ.α.
Τα συμβατικά απορριμματοφόρα να μη συλλέγουν σακούλες ανακύκλωσης,  ακόμη κι αν είναι σε συμβατικούς κάδους.
Παράλληλα οι πολίτες πρέπει να εθιστούν  σε μικρότερη κατανάλωση, και οι έμποροι σε μικρότερες συσκευασίες. Πρέπει λοιπόν να γίνει πλατιά και επίμονη ενημέρωση.
Ιδιαίτερη μέριμνα και προσοχή χρειάζονται τα σχολεία, στα οποία πρέπει να τοποθετηθούν κάδοι ανακύκλωσης, να μοιραστούν στις τάξεις σακούλες συγκεκριμένου χρώματος, και στην αρχή μια φορά το μήνα να περνάει κάποιος να συζητάει με τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά είναι ανοικτά και φιλικά στο περιβάλλον, και είναι το μέλλον αυτής της πόλης, αυτής της χώρας. Αν θέλουμε λοιπόν το μέλλον να είναι οικολογικό, μόνο με  τη συστράτευση των αυριανών πολιτών είναι δυνατόν αυτό να γίνει.
Οι κάδοι  της ανακύκλωσης, σε όσα σχολεία έχουν χώρο να είναι μέσα στα σχολεία. Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους ήδη υπάρχοντες ανοικτούς κάδους.
Στόχος είναι όσο γίνεται λιγότερα σκουπίδια και όσο γίνεται επανάχρηση και αξιοποίηση των υλικών σε συνδυασμό με  την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, την πρόσληψη μόνιμου, επαρκούς προσωπικού για τις ανάγκες ενός τόσο μεγάλου Δήμου, την  καθημερινή αποκομιδή των σκουπιδιών σε όλη την πόλη και τακτικό καθαρισμό των οδών, των πλατειών ,των δημόσιων χώρων αλλά και των κάδων, με
 υπηρεσία καταγραφής και άμεσης αποκατάστασης ζημιών και αποκομιδής μεγάλων ογκωδών παρατημένων αντικειμένων .
Η συλλογή των σκουπιδιών να γίνεται συγκεκριμένη ώρα που θα είναι γνωστή από πριν στους πολίτες για να βγάζουν εκείνη την ώρα τα σκουπίδια τους. Έτσι θα αποφευχθεί το φαινόμενο να είναι οι δρόμοι γεμάτοι σκουπίδια καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.
Επιμένουμε ότι επιβάλλεται ακόμη εξορθολογισμός και ανακατανομή των πράσινων και μπλε κάδων, των δρομολογίων και του οργανογράμματος με βάση τεχνική μελέτη και όχι στην τύχη. Το σύστημα είναι γερασμένο καθώς οργανώθηκε τελευταία φορά επί Παπασπύρου περί το 1985.
Χρειάζεται:
·        Eξυγίανση με νέες υποδομές του κέντρου της Ρετσίνα στο συνεργείο, στο πλυντήριο οχημάτων, στα αποδυτήρια κα.
·        Αγορά μικρών ευέλικτων οχημάτων για τους στενούς δρόμους. 
·        Καθαριότητα δημόσιων χώρων με μηχανικές σκούπες-οχήματα.
·        Πρόσληψη νέων ανθρώπων για στήριξη του προγράμματος καθαριότητας και ανακύκλωσης.
·        Συστηματική δουλειά με τους μεγάλους παραγωγούς απορριμμάτων  χαρτιού, συσκευασιών και γυαλιού (διοίκηση, εμπορικά κέντρα, εστίαση). Αυτό που έχει ξεκινήσει ήδη με το χαρτί και το γυαλί σε κεντρικά σημεία της πόλης να γίνει πιο συστηματικά και ολοκληρωμένα.
Είναι δηλαδή απαραίτητο άμεσα να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί  πρόγραμμα ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, για την επιτυχία του οποίου είναι απαραίτητη και η διαπαιδαγώγηση  των κατοίκων της πόλης μας , με επιμονή και υπομονή. Δεν πρέπει να χάσουμε άλλο πολύτιμο χρόνο. Η πόλη δεν θα καθαρίσει ΠΟΤΕ  πραγματικά, χωρίς  μόνιμη και με συνέπεια αποκομιδή απορριμμάτων με παράλληλη εφαρμογή  προγράμματος ανακύκλωσης και  κομποστοποίησης. Το  μόνο που θα επιτύχει η νέα δημοτική αρχή θα είναι μια λιγότερο από πριν βρώμικη πόλη. Αυτό όμως  στους κατοίκους της δεν αρκεί.

Πειραιάς, 18.4.2011   
 «ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου